در نخستین روز از دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی با موضوع منظومه‌خوانی، منظومه‌هایی عاشقانه چون «باقر و گل‌اندام»، «حیدربیک و ماه صنمبر»، «خرم و زیبا» و... اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دهمین دوره از جشنواره موسیقی نواحی با موضوع منظومه‌خوانی و به دبیری احمد صدری امروز سه‌شنبه ششم تیر از ساعت 17 در کرمان آغاز خواهد شد.

نخستین اتفاق امروز اجرای بخش راویان اصالت (رقابتی) و پیشکسوتان (غیررقابتی) است که از ساعت 17 تا 20 در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی کرمان برگزار می‌شود.

در بخش راویان اصالت نخست رضا نارویی (خواننده) و اسماعیل یکتاپرست (نوازنده سرنا) منظومه «باقر و گل‌اندام» را اجرا می‌کنند.

سپس آزاد حمزه‌پور (خواننده) و یونس ایرانپور (نوازنده نی) منظومه «حیدربیک و ماه صنمبر» را خواهند خواند.

در خلاصه منظومه «حیدربیک و ماه صنمبر» آمده است؛ در زمان شاه عباس در یکی از شهرهای اطراف اصفهان، حاکم شهر دختری زیبا و دانا داشت که هر از گاهی با ندیمه خود برای چیدن گیاهان دارویی به کوه و دشت می‌رفت. روزی حیدربیک وزیر شاه عباس در کنار چادر آن‌ها اردو زد و دختر را که در لباس مردانه بود دید و پسندید و لایق همسری شاه دانستش. فردا دختر تصمیم به رفتن گرفت اما حیدربیک راه را بر او بست...

پس از این نوبت به اجرای پیشکسوتان می‌رسد. نخست فرامرز زارعی و علی ناصری (خواننده)، اسماعیل پولادی (نوازنده تنبک) و مرتضی جوشن‌پور (نوازنده چنگ) منظومه «خرم و زیبا» و «کامران جنگجو» را اجرا خواهند کرد.

«خرم و زیبا» منظومه‌ای عاشقانه- حماسی در شرح دلدادگی این دو به یکدیگر و وصف موانع و دشواری‌های گسترده و شگفت‌آوری است که در راه وصال آن‌ها رخ می‌دهد.

سپس نوبت به حسین جوهری (خواننده و نوازنده) و اجرای منظومه «چوپان و گیس‌گل» می‌رسد. داستان چوپان و دختر کدخدایی که عاشق یکدیگر هستند ولی کدخدا به چوپان بها نمی‌دهد و با حقارت به او می‌نگرد. چوپان هر روز در صحرا برای گوسفندان نی می‌زند و دختر هم در خانه عاشقانه به نی چوپان گوش می‌دهد تا این که یک روز دزد به گله می‌زند و دست و پای چوپان را می‌بندد و نی را هم می‌شکند...

آخرین اجرای این بخش بر عهده گرامی افشار (خواننده) است که منظومه «اصلی و کرم» را اجرا می‌کند.

شاید اجراهای این بخش اندکی تخصصی به نظر برسد اما اجراهای عمومی که از ساعت 20:30 تا 23 در فضای باز پارک مادر کرمان برگزار خواهد شد قطعا وجه مردمی و عامه‌پسند این رویداد موسیقایی را پوشش خواهد داد.

پارک مادر کرمان امروز سه‌شنبه ششم تیر میزبان گروه اخوان (سنندج)، گلاب علی داودی (زنجان)، گروه قمادین (کرمان)، گروه کریمی و خلیل شیری (خراسان رضوی)، گروه اسماعیل پولادی (کرمان)، گروه باباقنبر (ترکمن صحرا) و گروه آوای موج (بوشهر) خواهد بود.

دهمین جشنواره موسیقی نواحی از ششم تا نهم تیر در کرمان در حال برگزاری است.

58242

کد خبر 680760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =